Hledání ráje a objevování světa

Knižní novinky , autor: Milan Šilhán

Svět se dá objevovat různě: cestováním i listováním a čtením v knize, blouděním prstem po mapě i ve vlastní fantazii, četbou průvodců či cestopisů nebo sledováním filmů či dokumentů. Také ráj, který snad všichni, vědomě či podvědomě, hledáme, se dá hledat různě a pro každého může ráj znamenat něco jiného.
.
 Vyměřování světa

Zatímco Marco Pólo vypráví o svých cestách a dává volný průchod fantazii, oba hrdinové románu Vyměřování světa se snaží svět přímo „změřit", každý ovšem po svém. Autorem románu je mladý německý spisovatel Daniel Kehlmann (1975), od něhož u nás vyšla v roce 2004 novela Mahlerůvčas. Román Vyměřování světa (2005) vydalo v překladu Tomáše Dimtera nakladatelství Vakát. Román je největším německým bestsellerem posledních let a byl již přeložen do více než třiceti jazyků a vydán ve více než čtyřiceti zemích. Čemu vděčí za takový úspěch? Talentovaný autor si vybral zajímavé, přitažlivé téma a historické postavy, a vše napsal živým, strhujícím jazykem, v němž nechybí humor a ironie. „Vážná", náročná látka je tu podána v dobrém slova smyslu lehkým perem, který může přitáhnout široké čtenářstvo. Hlavními hrdiny jsou matematik Carl Friedrich Gauss (1777-1855) a přírodovědec Alexander von Humboldt (1769-1859). Každý z nich objevuje, „vyměřuje" svět po svém: Gauss se spíše toulá ve své mysli a v číslech, kdežto Humboldt cestuje po Latinské Americe a objevuje zdejší svět na vlastní kůži. Oba zestárlí vědci, tak odlišní a přece tak blízcí, se setkávají v roce 1828 na vědeckém kongresu v Berlíně... Román je zdařilou směsí faktů a fikce, filosofie a dobrodružství, historie i vědy. A navíc se velmi dobře čte.